Portfolio
Implementatie verantwoordingsinstrument
Ik coördineerde de ingebruikname van ‘vensters vo’. Het instrument moest binnen een jaar zijn opgenomen in de kwaliteitscyclus van alle 21 scholen van het bestuur. Ik adviseerde het schoolbestuur over de implementatie en planning en schreef een plan van aanpak. Ik deed via trainingen eigen kennis op waarmee ik me kon verplaatsen in de vragen van de scholen.
Ik organiseerde vervolgens een informatiebijeenkomst voor schoolleiders, was gedurende de implementatie vraagbaak voor de contactpersonen op de scholen en loste klachten en problemen op. De implementatie was conform plan binnen
1 jaar gereed.
Voorkomen voortijdig schoolverlaten (VSV) bij de overstap vo - mbo
Ik gaf uitvoering aan de afspraken die het schoolbestuur maakte met het MBO en de gemeente over de inspanningsverplichting om leerlingen óók na uitschrijving en diplomering te begeleiden. Ik onderhield de contacten met alle actoren. Decanen, mentoren en zorgcoördinatoren.
Ik adviseerde over aanvullend bestuurs- en schoolbeleid, coördineerde trainingen en netwerkbijeenkomsten, was voorzitter van werkgroepen, introduceerde het overstapdashboard, monitorde de uitvoering van de afspraken, schreef verslagen en presenteerde de projectresultaten aan stakeholders.
Realisatie schoolgids en schoolplan
Scholen hebben behoefte aan begeleiding en advies voor het opstellen van een schoolgids. Wat zijn de landelijke kwaliteitseisen en hoe pak je de planning en organisatie aan voor het schrijven van teksten.
In samenwerking met de schoolleider of docent met kwaliteitszorg in de portefeuille werken we samen aan een planning, teksten en de juiste inhoud vanuit kwaliteitseisen.
In het verleden ontwikkelde ik een handreiking voor het opstellen van de jaarlijkse schoolgids. Dit om niet elke keer weer een adviesgesprek te hoeven voeren (duurzaam omgaan met tijd). Ik zal putten uit die kennis en documenten voor het ondersteunen van de school.
Het voortraject voor het opstellen van een schoolplan is heel anders. In samenwerking met de persoon die het schoolteam door dat proces heen begeleid kan ik de bewaker van dat proces zijn, vergaderingen voorbereiden/technisch voorzitten, planningen maken, afstemmen, verbindingen leggen.
​
Tevredenheidsmetingen (leerlingen, docenten, ouders, medewerkers)
Jaarlijks meten vo-scholen de tevredenheid (en de ervaren veiligheid op school) van hun leerlingen. Ook de meting van tevredenheid van docenten/medewerkers en ouders komt periodiek terug. Ik heb ervaring met het plannen en organiseren van deze enquêtes met als resultaat een hoge respons. Ik heb veel samengewerkt met het team van de Onderwijsspiegel waarmee ik goede contacten heb.
​
Onderzoek verandervraagstuk en advies
Voor een korte mastermodule ''Leidinggeven aan verandering'' deed ik onderzoek naar verandering bij het Good Will Centre van het Leger des Heils in Amsterdam. Naar aanleiding bracht ik advies uit aan mijn opdrachtgever (als onderdeel van de studieopdracht) wat werd aangenomen.
​
Organisatie van reünie, studiereis, feest
Zakelijk maar ook privé deed ik veel ervaring op in uitdenken, draagvlak creeren en aansturen van de uitvoering van events.
